Centar za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje
Centar za medijaciju Hrvatskog ureda za osiguranje osnovan je odlukom Upravnog odbora Hrvatskog ureda za osiguranje od 29. ožujka 2007. godine, a sukladno članku 272. Zakona o osiguranju (Narodne novine broj 151/05.) te sukladno Statutu Hrvatskog ureda za osiguranje (prvotnog naziva Centar za mirenje pri Hrvatskom uredu za osiguranje).
Također, člankom 353. Zakona o osiguranju (Narodne novine broj 30/15., 112/18., 63/20., 133/20. i 151/22.) propisano je da Hrvatski ured za osiguranje obavlja poslove izvansudskog rješavanja sporova između osiguranika, odnosno ugovaratelja osiguranja, odnosno potrošača i društava za osiguranje, odnosno ponuditelja usluga osiguranja.
Centar za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje omogućava provođenje postupka medijacije u sporovima iz osigurateljnih i odštetnih odnosa temeljem ugovora o osiguranju odnosno temeljem zakona, o pravima oštećenih osoba, osiguranika ili društava za osiguranje.
Centar za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje notificiran je kao tijelo za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, Odlukom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta od 11. svibnja 2017. godine, temeljem članka 27. stavka 2. Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova (Narodne novine, broj 121/16., 32/19.) kojim je implementirana Direktiva 2013/11/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova te je uređena provedba Uredbe (EU) br. 524/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o online rješavanju potrošačkih sporova i izmjeni Uredbe (EZ) br. 2006/2004 i Direktive 2009/22/EZ (Direktiva o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova) te je uređena provedba Uredbe (EU) br. 524/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o online rješavanju potrošačkih sporova i izmjeni Uredbe (EZ) br. 2006/2004 i Direktive 2009/22/EZ (Uredba o online rješavanju potrošačkih sporova) (SL L 165/1 od 18. 6. 2013.; u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 524/2013.).
Sukladno navedenoj Odluci Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, Centar za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje nadležan je za rješavanje svih domaćih i prekograničnih online i offline potrošačkih sporova koji proizlaze iz osigurateljnih i odštetnih odnosa između potrošača s boravištem u Europskoj uniji i društva za osiguranje sa sjedištem u Republici Hrvatskoj na jednostavan, brz, učinkovit te za potrošača besplatan način. Mrežna stranica Europske komisije – ODR Platforma sadrži podatke o svim nacionalnim notificiranim tijelima za alternativno rješavanje potrošačkih sporova u Europskoj uniji.
Članstvo u FIN-NET-u (Financial Dispute Resolution Network)
Centar za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje postao je 4. veljače 2014. godine član FIN-NET-a (Financial Dispute Resolution Network) - mreža nacionalnih institucija za izvansudsko rješavanje sporova (ADR – Alternative Dispute Resolution) u zemljama Europskog gospodarskog prostora (članice Europske unije te Island, Liechtenstein i Norveška) nadležnih za rješavanje sporova između potrošača i pružatelja financijskih usluga.
Europska komisija 2001. godine osnovala je FIN–NET u svrhu omogućavanja što jednostavnijeg pristupa potrošača izvansudskim načinima rješavanja sporova u prekograničnim sporovima. U slučaju spora između primjerice potrošača iz Hrvatske i davatelja financijskih usluga u zemlji Europskog gospodarskog prostora, potrošač bi trebao svoju žalbu prvo uputiti dotičnom inozemnom davatelju financijskih usluga. Ukoliko potrošač ne uspije riješiti spor direktno s inozemnim davateljem financijskih usluga onda se može obratiti ili direktno instituciji za izvansudsko rješavanje sporova u državi davatelja financijskih usluga ili instituciji za izvansudsko rješavanje sporova u Hrvatskoj, koja je član FIN-NET mreže – konkretno Centru za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje.
Kontakt
Hrvatski ured za osiguranje
Centar za medijaciju
Martićeva 71
HR - 10000 Zagreb
Tel.: +385 1 46 96 600
Fax.: +385 1 46 96 660
E-mail: medijacija@huo.hr
Posebnosti Centra za medijaciju pri Hrvatskom uredu za osiguranje
- troškove postupka medijacije koji se odnose na honorar medijatora i druge troškove postupka medijacije snosi društvo za osiguranje (putem Hrvatskog ureda za osiguranje) koje je iniciralo odnosno pristalo na provođenje postupka medijacije
- sve troškove vezane uz administrativni rad u svezi s medijacijom snosi Hrvatski ured za osiguranje
- upisne takse se ne plaćaju
Osnovne karakteristike postupka medijacije:
- Medijacija je neformalan postupak, riječ je o modusu pregovaranja, komunikacija s Centrom za medijaciju je pretežito usmena i ne podliježe strogoj formi.
- Medijacija je dobrovoljan postupak, autonomija stranaka je apsloutna, konačni ishod postupka ovisi isključivo o volji stranaka.
- Medijacija je prvenstveno za stranke financijski povoljna, a posebno imajući u vidu da troškove postupka medijacije snosi društvo za osiguranje koje je iniciralo postupak medijacije ili je pristalo na provođenje postupka medijacije, u našem Centru ne postoji dužnost plaćanja upisnih taksi, administrativne troškove postupka medijacije snosi Hrvatski ured za osiguranje.
- Medijacija je brz postupak koji najčešće završava u jednom sastanku stranaka i medijatora.
- Medijacija je povjerljiv postupak, te se podaci izneseni u postupku medijacije ne mogu koristiti u sudskom ili arbitražnom postupku.
- Medijaciju je moguće provesti i u sporovima u kojima se vodi sudski postupak.
- Medijatori su nepristrane osobe, suci ili u struci istaknuti pravnici, koji u neposrednoj i neformalnoj komunikaciji sa strankama nastoje iznaći obostrano zadovoljavajuće rješenje.